torsdag 29 augusti 2013

Ibland blir man riktigt överraskad

Vad är GULDÄPPLET?

- Lärarna är nyckeln till utvecklingen av IT i skolan,
sa dåvarande skolministern Ylva Johansson när hon
 initierade ITiS-satsningen. Det är de som inspirerar   
elever till kreativ användning av IT, de som oförtröttligt   
uppmuntrar och stöttar kollegor, liksom delar med sig av   
erfarenheter vid kurser och utbildningar liksom i tidningar.   
Eldsjälar behövs i skolan – och nu vill vi ge några av dem
en uppmuntran i form av ett eget pris, Guldäpplet.

Guldäpplet har instiftats som ett årligt stipendium till en
eller flera lärare som förnyat lärandet med IT-stöd.
Det har initierats av styrelsen för Föreningen Datorn i
utbildningen och tidskriften Datorn i utbildningen och
utdelas av den minnesfond som bildats efter Yngve Lindberg,
en av grundarna av föreningen. http://www.diu.se/guldapple/

Det känns faktiskt ärofyllt att ha blivit nominerad till detta!
Jag tycker i och för sig att jag bara gör mitt jobb.
Det är min skyldighet att se till att ALLA elever får lyckas,
nå kunskapskraven - på sitt sätt!

Jag vill få skolan att använda moderna verktyg i en modern värld.
Min eld brinner speciellt för elever som är i behov av särskilt stöd.
Jag vill lyfta deras självförtroende, de som kanske har misslyckats
i onödan för att det inte hade de rätta verktygen för att synliggöra 
sin kunskap. De som har en massa klokhet och smarta tankar men
de kanske inte vill visa sig på det traditionella sättet. Jag vill att alla
elever ska gå till skolan med glädje, massor av idéer och med en 
hög motivation. Jag vill att de går hem med högt huvud, stolta över
vad de åstadkommit och lärt sig under dagen och sugna på att lära
sig ännu mer nästa dag, och nästa.....

Jag vill se mina kollegor våga använda de moderna verktygen trots
att de kanske inte helt behärskar dem. Våga lära sig tillsammans med
eleverna. Det är stoffet vi vill lära dem och IKT är ett verktyg som
omvandlar stoffet till kunskap på ett varierat sätt.




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar