lördag 21 maj 2011

insändare

fick jag publicerat, i både UNT och Arbetarbladet!
Den blev redigerad lite olika, så här är orginalet:

Förr klev man in i framtiden när man gick in i en skola. Idag ?

I dagens samhälle är IT en integrerad del av vår vardag, både på jobbet och på fritiden. Vi möter IT hela tiden: när vi handlar mat, kör bil, betalar räkningar, lyssnar på musik och bokar biljetter. Det här gäller även våra barn och ungdomar. De som växer upp i dag gör ingen skillnad på den digitala världen och den ”riktiga”, för barn och ungdomar är dessa världar bara olika arenor där man gör olika saker. Arbetar, umgås, lär sig, tar kontakt med andra runt om i världen etc.

Datorn är ett nödvändigt verktyg för alla elever men för elever i behov av särskilt stöd är den extra värdefull, eftersom lärmiljön kan anpassas efter varje elevs behov. Dessutom visar olika studier på att en aktiv IT användning påverkar elevernas skolresultat positivt och höjer måluppfyllelsen. I läroplanen finns den digitala kompetensen med i alla ämnen. Eleverna ska kunna söka och kritiskt granska information, ha förmågan att kunna kommunicera via skilda medier samt kompetens och förmåga att delta i samhällsdebatten. Elever lär sig också på olika sätt och i olika takt. I en skola för alla är det skolans uppdrag att utbilda ALLA elever. Till detta måste vi ha tidsenliga verktyg och kunskap om hur de ska användas. I samhällets övriga sektorer är IT en självklar del i allt utvecklingsarbete. Varför får den inte vara det i skolans värld? När skrev ni politiker ett brev för hand sist?

 Dessutom visar forskning i Norge, Sverige och andra länder att elevers förmåga att läsa och skriva förbättras påtagligt (lär sig läsa snabbare, texterna blir mer avancerade, innehållet fylligare och handstilen förbättras) genom att barnen lär sig skriva med hjälp av datorns tangentbord. Lärarna använder traditionella metoder för läs och skrivinlärningen, men verktyget är en dator (med talsyntes) och tangentbord istället för penna.

Skillnaden mellan kommuner är för stor idag. Mer än hälften (ca 160 )kommuner är igång med någon form av en till en satsning. Inte Tierps kommun. Här i Tierp, ”där allt är möjligt” satsar vi inte på moderna verktyg för moderna elever. Ska den digitala kompetensen vara beroende av på vilken skola/kommun man går i?

                       Cicki Holmström

                      Lärarförbundet, Tierp

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar