söndag 6 december 2009

Julmys


Det värsta skräcken är över och julmyset håller på att ta över min kropp.

Det finns en del saker som jag gillar att göra i december. Som att laga julmat: kålrotslåda, morotslåda och annat finskt som jag vill ska finnas. karelska piroger är ett måste på julaftonsmorgonen, men jag är urusel på att göra dem. De blir mest som sega skosulor och fula som stryk. Man kan verkligen säga "byrackor" om dem. Men jag gillar dem ändå. Jag önskar att mormor skulle ha hunnit lära mig hur man gör så att jag kunde baka dem själv. Visst, de finns på Ica i Österby men de smakar mest vetemjöl och konserveringemedel. Jag vill ha mormors eller möjligen fd svärmors....

Annat jag gillar är att baka, även om händerna inte gillar det, men jag brukar koncentrera baket på en dag, så blir obehaget bara en gång. Då kör jag både lussebullar, julstjärnor med katrinplommon (inte svenska stjärnor med röd söt sylt) och flera sorters småkakor. Förr bakade jag jämt men det går inte när eksemet blommor upp och händerna svider flera dagar efter.

Sedan brukar jag gilla att göra godis en hel dag. Koka kola, chokladmojs och knäck - gott! Jag provar gärna en massa nya recept.

Nästa helg ska jag nog åka till stan och handla julklappar. Det brukar vara lugnare mitt i månaden. Jag brukar inte känna någon stress, det finns ju hur många dagar som helst att göra allt på. Jag menar, pyntat har jag ju gjort till första advent - vilket ibland redan är i november. Så det finns "plenty of time" till allt detta andra.

Sedan är det sista veckan då man börjar fundera på att ta upp och klä granen. Sedan är det bara att njuta av julhelgen.

På uppesittarkvällen brukar vi fixa till skinkan och mysa vid tv:n. Sedan är det julafton.... då börjar vi med julbastu och därefter en julfrukost med gröt och "byrackor".

Jag vet inte riktigt varför folk stressar och känner att det är jobbigt? Kan det vara att de börjar göra allt detta två dagar innan jul? Eller de kanske gör en massa saker som de egentligen inte vill? Varför gör man det i så fall? Man ska göra så mycket eller lite som man vill och låta andra göra det dem vill, då slipper man bli sur och stressad, eller?


Jag har varit lite snurrig här i slutet av november,,,glömde att göra i ordning en adventskalender till klassen...det var ju överraskande, det har aldrig hänt förr. Funderade lite över vad det kunde bero på. Jag får väl ge eleverna en liten julklapp på avslutningen istället....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar