tisdag 8 september 2009

Lugnet


Är trött som en trasa..... Har jag berättat om mina små larver? Jo, de åt och växte, åt och växte. Sedan blev de puppor...häftigt! Men efter 7 dagar såg de döda ut........ Funderade en stund, men såg att den ena puppan ändrat lite färg. I måndags morse när jag skulle äta frukost, såg jag till min glädje att den ena fjärilen precis kommit ut ur sin puppa och jag hann se när han fyllde sina vingar med blod! Snacka om röta! Jag missade själva "utkrypet" men det var en häftig syn när vingarna pumpades upp och de vackra färgerna kom fram. Den andra (Alfred) bara hängde där. När jag kom hem från jobbet hade den andra också kommit ut. Men till min förfäran hade den ena fjärilen lagt sig på rygg i skålen med honungsvatten. Jag gjorde en stor livräddande insats och lyfte upp honom med en tandpetare. Han höll så fint i den när jag lyfte....snyft. Men sedan var han helt utpumpad! Jag trodde aldrig att han skulle klara sig. Tänkte väl att vingarna klibbat ihop. Idag var det soligt och vackert väder, så jag bestämde mig för att släppa ut dem i frihet. Gick till grannen... (som har blommor på sin tomt!) och öppnade fjärilshuset. Döm av min förvåning när "klibb-fjärilen" sträckte ut sina vingar och flög till blommorna!! Vilken tårfylld avfärd! Den andra fjärilen verkade inte vara intresserad av att flyga iväg så vi fick locka ut honom lite. Men tillslut flög han också. Eller han och han, hur ser man vilket kön de har? Larverna hette ju Pelle och Alfred, men vem vet?

Ja, nu är det bara en arbetsdag kvar denna vecka, sedan är det väl litteraturläsning som gäller i 7 dagar!. Undrar hur det kommer att bli det här? Att jobba 7 dagar och plugga hem på kammaren i 7 dagar?

Jag kanske rentav hinner göra lite armband? Eller brodera färdigt bröllopstavlan... Vem vet? Jag kanske överraskar någon med en visit............?
Ett foto på familjerna. Melin och Holmström (och Honkonen)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar