måndag 10 maj 2010

Larvigt

Världens snabbaste tema?
Ja, man kan säga att allt inte blir som man tänkt sig....
Skulle ha ett roligt tema i vår: Fjärilens liv.
Jättespännande! Alla eleverna väntar och väntar hela hösten och halva våren. Ja, det är säkert att larverna kommer vecka 16-17.
Jaså, vulkanutbrott på Island...flygstopp.....förseningar.....
De stackars larverna postades 20 april och kom fram den 3 maj.......De levde i alla fall...
Eftersom jag bara jobbar varannan vecka så krävs planering, bra om saker kommer när man vill, så att larverna är i rätt storlek och gör rätt saker vid rätt tidpunkt.
men, men vem kan styra över levande ting. Vi har snabbkört äggets utveckling och larven. fick hoppa öveer en hel del praktiska moment i "larvstadiet" för jag jobbade bara torsdag förra veckan och då körde vi hårt. Och tror ni inte att en stackare bajsar rött - varning! Jag tänker snart bli en puppa!
Nej, nej! sa jag och bad en stilla bön om att alla skulle vänta åtminstone till tisdag.
Vad tror ni hände? Precis! Alla små larver utom 2 hade förpuppat sig lagom till måndag morgon! Jippiieee :(.
Det blev en traditionell "katederundeervisning" igen. Snabbkörning av resten... Puh! i morgon är vi "ikapp".
Det betyder att jag kört in två veckors info på två dagar.. Inte helt efter planerna om man säger så!
idag har vi gjort iordning och pyntat fjärilshusen och hängt upp alla puppor därinne. Nu hoppas jag att de håller sig i skinnet över långhelgen! Vill inte ha fjärilar helst före den 20:e men de kommer väl på fredag antar jag och vem ska mata dem då??? Skolan larmad och allt - (och jag i Ullared)
Jag får väl gå till jobbet på måndag och titta till dem och så får vi jobba med teorin i efterhand...igen.....
Så kan det gå när man planerar......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar