måndag 15 mars 2010

Arbetstid

Ja, det är ett fasligt liv på lärarna nu och arbetsgivarna och alla andra.....
Min högst personliga mening kommer här:
Jag utbildade mig sent till lärare, var barnskötare innan... och när jag började jobba så var det ferietjänst som gällde. Det betydde 35 timmar schemalagt på arbetet. Detta skulle räcka till lektioner, för och efterarbete, föräldrasamtal, möten, utvecklingssamtal mm. Sedan hade man alltid 10 timmar i veckan kvar som snabbt gick åt till planering, rättning, föräldrasamtal mm. Under perioder då det var utvecklingssamtal och föräldramöten så räckte inte tiden till. Vissa veckor jobbade jag 55 timmar och kunde inte begripa hur jag skulle få tiden att räcka till.
Pratade med Lärarförbundet i Tierp och fick veta om deras semestertjänstavtal. Detta lockade mig trots att min man inte trodde att jag skulle hinna med mitt jobb på 40 timmar (som inte rymdes i 45.)
Jag ville prova i alla fall, då årsarbetstiden skulle vara lägre och allt arbete skulle fördelas jämnare under året.
Sagt och gjort.
Nu har jag arbetat med detta avtal i snart 5 år och är jättenöjd!
Jag har schemalagt 40 timmar i veckan då jag har för och efterarbete och rättning. En del föräldrasamtal och möten hinns också med. Under loven gör jag det mesta av all planering och har faktiskt de flesta utvecklingssamtalen under loven. Jag kan också med gott samvete rätta nationella prov under påsklovet istället för att göra det under samma lov på min redan "inarbetade tid", som jag gjorde förut.
Jag får med andra ord lön för allt mitt jobb nu, vilket jag inte fick förut, eftersom all tid som jag gjorde utöver mina 45 timmar var gratis och drabbade endast mig.
Jag måste ta ut 20 dagar av min semester under sommarlovet, men har resten av semestern kvar att ta ut när jag vill under läsåret och behöver inte köa i skidliften vecka 8 som alla andra lärare med sina barn. Eller hyra "samma stuga" för 10000kr istället för 4000kr om man hyr en annan vecka.
Jag säger bara en sak:
Tierps kommuns semestertjänstavtal är kanonbra! och jag går aldrig tillbaka till ferietjänst!
För nu:
är jag gladare och piggare och tillgänglig för min familj under kvällarna och helgerna, vilket jag inte var förr (när jag satt och rättade hela helger eller hade utvecklingssamtal hela kvällarna).
Och tro det om ni vill - många föräldrar kan komma på utvecklingssamtal tidigare på eftermiddagen eller på loven! De kan ju besikta bilen.......

1 kommentar:

  1. Hej Cicki!
    Kul att höra att det kan fungera bra. Jag jobbar på folkhögskola och här finns tankar om att alla ska ha semestertjänst också. Men jag undrar om du fick någon höjning av lönen när du gick över till semestertjänst?

    SvaraRadera