tisdag 16 mars 2010

Några kontroversiella tankar från mitt hjärta

Läser DN:s debatt om lärarnas arbetstid. Jaa vad ska man säga?
Jag förundras över hur arga och besvikna många låter. På många låter det som oom läraryrket vore ett kall och att det därför inte går att reglera vår arbetstid. Nu kommer en tuff sak direkt från mitt hjärta. Eftersom samhället kräver mycket samarbete och en hög social kompetens kanske det vore på sin plats att lärarna också samarbetade mer med varandra?

Det fanns en tid då jag också "arbetade gratis", alltså då när jag inte fick mina arbetsuppgifter att rymmas inom min arbetstid. Man hade ingen riktig koll på hur mycket man jobbade hemma utöver de där 10 timmarna förtroendetid som man hade betalt för (eller arbetade in lov med rättare sagt). Jag minns att jag rättade böcker när mannen och barnen var på fotbollsträningar på söndagsförmiddagar. På kvällarna när barnen lagt sig satt man och planerade inför veckan. Plötsligt var det dags för föräldramöten och utvecklingssamtal och tiden rann i väg på jobbet och man upptäckte att man varit där över 40 timmar under veckan, trots att man fortfarande hade en massa jobb kvar att göra hemma.

Efter att ha bytt till semestertjänst har jag känt mig mycket lugnare och jag kan också tala om för min arbetsgivare när tiden tar slut. Jag kanske inte kan vara med på just det mötet eller göra den uppgiften just nu, för min arbetstid inte räcker till. Då finns det två möjligheter att jag slipper göra en annan uppgift (ofta en administrativuppgift som någon annan kanske kan göra) eller att det blir övertid. På detta sett tydliggör jag min arbetstid och arbetsuppgifter och jobbar inte "gratis".
Min arbetsbelastning är också jämnare under året, då jag kan förlägga mina grovplaneringar och individuella utvecklingsplaner till loven. Nej, jag gör inga utvecklingplaner på sommarlovet! För i slutet av terminen finns det massor av arbete att göra, bla a dokumentation och sortering av material som man använt och kanske inte hunnit med under terminen. Och sedan har jag semester som alla andra. Innan skolan börjar i augusti gör jag mina grovplaneringar och hinner även att fortbilda mig om jag vill. Att göra en grovplanering för ett ämne eller tema i god tid gör att jag inte behöver lägga ner alltför mycket tid för finplaneringarna och dem hinner jag med under min 40 timmarsvecka. Skulle flera lärare finnas där då, så skulle vi ha mer tid för gemensam planering, gemensam reflektion och även ha tid att diskutera smarta lösningar för just våra elevgrupper. Det som dock kan störa en del är att eventuella ombyggnationer sker i skolan under sommaren och jag har länge undrat varför inte snickare, målare och andra byggarbetare kan ha mer flexibel semester, än att de alla ska vara lediga just under juli? Det är i juli som skolan är tom och då vore det smartast att göra dessa förbättringar i lokalerna.
Jag vet också att mina åsikter är hetpotatis i dessa dagar men vi lever i ett fritt samhälle och man får tycka som man vill. Jag vill bara öppna ögonen på er för att allt inte bara är svart eller vitt - allt nytt är inte dåligt.
Även om skolan har sett ut som den har gjort i alla tider så betyder det inte att den inte kan bli bättre. Jag säger inte heller att allt blir bra om alla jobbar som jag gör, men varför inte ens lyssna på argument?

Jag har även andra idéer om skolans värld.
Jag kan se fördelar med att ha tre terminer under läsåret för att jämna ut arbetsbördan både för lärare och elever. Att korta av sommarlovet till förmån för flera kortare lov under läsåret, vore smartare speciellt för barn med läs och skrivsvårigheter som ofta tappar en hel del kunskaper under det långa sommarlovet. Den långa hösten skulle må bra av att ha lite mer lov, som det är på våren. Jag tror faktiskt att eleverna skulle vara piggare också.... flexibel skolstart? Varför börjar läsåret i augusti och det ekonomiska året i januari? Vad skulle det göra om man började skolan i januari? Tråkigt med studentbal i december?
Det finns många områden i samhället som förändras på olika sätt, både till det bättre och till det sämre MEN skolan står där den alltid har stått.
Ja, det finns mycket man kan fundera på.

3 kommentarer:

  1. Visst finns det mycket att fundera på. Jag har ett tag nu tänkt slänga mig in i diskussioner på Lärarförbundet.se eller facebook angående detta motstånd till semestertjänst - men än så länge har jag liksom inte fått ihop något riktigt bra. Men jag ska gå över till hösten och hoppas att det kommer att funka rent logistiskt också - långpendla med småbarn...

    Ses på torsdag!

    SvaraRadera
  2. Ja, det gör vi. Sköt om dig!

    SvaraRadera
  3. Tjena tjejen! Såg att du skitit i det blå skåpet igen:). Sånt gillar jag. Bra att ifrågasätta och tänka nytt, och inte bara köpa allt som varit - bara för att...
    Håller på dig. Och var och en gör naturligtvis som man vill själv!
    Kram!

    SvaraRadera